tisdag 17 november 2020

Ledarskap i en ny tid


De barn vi möter i förskolan idag kräver ett annat förhållningssätt från oss vuxna som bygger på samarbete och respekt mer än att vara en auktoritet. I den typen av ledarskap tar pedagogen ansvar för samspelet mellan barn och pedagog och gör varje barn delaktig i en inkluderande atmosfär. Pedagogen bemöter barnet på ett respektfullt och utvecklande sätt. I en sån miljö är alla känslor tillåtna och man stöttar barnet samt hjälper det att förstå sig själv. 

 

När man arbetar med barn behöver man kunna lyssna, leva sig in i och förstå hur livet ser ut genom just det här barnets ögon. Det innebär att man kan se saker från barnets perspektiv och kan därigenom se barnet med dess egna behov känslor och motiv som kankse är olika mina egna. Som pedagog behöver vi ha förmågan att kunna växla från vårt eget perspektiv till barnets. 

 

Man kan kallade ett inkännande eller empatiskt ledarskap och grunden din egen empati som helt enkelt är din egen förmåga att se barnets värld med hennes ögon. 

 

Barn behöver få möta och lära sig respektera andras gränser och barn behöver visa och få sina gränser respekterade. I det behöver barnen få uttrycka och utforska vad de vill och också vad de inte vill. De behöver även få upptäcka vad de tycker om och inte tycker om. För att utveckla sin förmåga att både kunna förstå sina egna gränser för vad man vill och inte vill behöver man även få möta andra människor med deras gränser och behov. Det sker en utveckling av sitt eget Jag när vi både får känna vad vi själva behöver i kombination med att vi möter andra personers behov. 


"Grunden för att kunna respektera andras gränser är att få sina egna gränser respekterade"




 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Digitala medier i förskolan

  En kort introduktion om Digitala medier i förskolan