lördag 23 januari 2021

Må bra i förskolan

En fortbildning för  förskolepersonal som erbjuder  föreläsningar och diskussioner. Massor med spännande tips för skapande verksamhet, hälsa och den pedagogiska miljön  som sen kan testas och reflekteras över i barngruppen samt egna mindre läsuppgifter för reflektionSlutarbetet är ett mindre projekt på egna arbetsplatsen





När vi som pedagoger har ett förhållningssätt där vi möter barnen i det lärande och skapande rummet kan det bli magiskt. Vi blir medspelare i den tillåtande miljön där alla får plats. Det finns plats för både vila, lek och skapande verksamhet och ett ledarskap som bygger på empati, värme och tydlighet. Vi  kommer titta på hur vi kan skapa både ett inre förhållningssätt och en yttre miljö där alla mår bra och kan växa. 


Tid

Utbildningsmaterialet finns tillgängligt i google classroom. Vi möts på plats varannan vecka  Där emellan har du mindre läsuppgifter, skapande samt reflektionsarbete i den egna barngruppen.

Slutresultatet är ett mindre projektarbete som genomförs på din arbetsplats och du erhåller kursdiplom efter genomförd fortbildning. Det är en fördel om fler i ett arbetslag/enhet  går samtidigt. Det behöver vara minst 5 pedagoger som är anmälda för att det ska starta 

Du startar när du och ditt arbetslag vill om ni är minst 5 styckenUppge namn, adress, förskola och avd, fakturaadress och när ni vill starta & anmäl till: moderjordkraft@gmail.com Hälsningar Annika Jönsson 

 

Frågor och Information om utbildningen Annika Jönsson 0767808596 Välkomna! 

Utbildningen innehåller

Barnsyn

Mål: Att utifrån styrdokumentet för förskolan titta på barnsyn och förhållningssätt utifrån en lärande förskola. Empatiskt ledarskap och kommunikationens betydelse i mötet med det enskilda barnets behov.  Vikten av struktur och tydlighet i lärmiljön samt kunskap om  pedagogiska  metoder för  barn med  eller drag av NPF. 

 

Tematiskt arbetssätt / projektarbete

Mål: Att ge kunskap om ett tematiskt arbetssätt / projektarbete där pedagogens roll är att i samspel med barnet lyssna och ställa frågor utifrån barnets perspektiv och genomföra ett mindre projektarbete på sin arbetsplats

 

Hälsa 

Mål: Att få kunskap om samt reflektera över förskolans miljö ur en hälsoaspekt för vuxna och barn. Vad säger läroplanen? Finns rum för både vila, lek och skapande för alla barn. Kartläggning av områden av stress och icke välmående situationer. Kunskap om anknytningsteorin som en hälsoaspekt samt kasam som ett viktigt begrepp. 

 

Skapande 

Mål: Att ge kunskaper om estetiska lärprocesser, materialet i ateljéarbete , den sinnliga och estetiska upplevelsen av bild och formskapande samt experimenterande och eget reflektionsarbete i mötet med de olika materialen iateljén.

 

Barns lek 

Mål: Att få kunskap om barns lek och hur man medvetet kan arbeta med kreativa miljöer för utvecklandet av leken och en välmående barngrupp. 

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Digitala medier i förskolan

  En kort introduktion om Digitala medier i förskolan