En fortbildning för förskolepersonal som erbjuder föreläsningar och diskussioner. Massor med spännande tips för skapande verksamhet, hälsa och den pedagogiska miljön som sen kan testas och reflekteras över i barngruppen samt egna mindre läsuppgifter för reflektion. Slutarbetet är ett mindre projekt på egna arbetsplatsen
När vi som pedagoger har ett förhållningssätt där vi möter barnen i det lärande och skapande rummet kan det bli magiskt. Vi blir medspelare i den tillåtande miljön där alla får plats. Det finns plats för både vila, lek och skapande verksamhet och ett ledarskap som bygger på empati, värme och tydlighet. Vi kommer titta på hur vi kan skapa både ett inre förhållningssätt och en yttre miljö där alla mår bra och kan växa.
Tid
Utbildningsmaterialet finns tillgängligt i google classroom. Vi möts på plats varannan vecka Där emellan har du mindre läsuppgifter, skapande samt reflektionsarbete i den egna barngruppen.
Slutresultatet är ett mindre projektarbete som genomförs på din arbetsplats och du erhåller kursdiplom efter genomförd fortbildning. Det är en fördel om fler i ett arbetslag/enhet går samtidigt. Det behöver vara minst 5 pedagoger som är anmälda för att det ska starta
Du startar när du och ditt arbetslag vill om ni är minst 5 styckenUppge namn, adress, förskola och avd, fakturaadress och när ni vill starta & anmäl till: moderjordkraft@gmail.com Hälsningar Annika Jönsson
Frågor och Information om utbildningen Annika Jönsson 0767808596 Välkomna!
Utbildningen innehåller
Barnsyn
Mål: Att utifrån styrdokumentet för förskolan titta på barnsyn och förhållningssätt utifrån en lärande förskola. Empatiskt ledarskap och kommunikationens betydelse i mötet med det enskilda barnets behov. Vikten av struktur och tydlighet i lärmiljön samt kunskap om pedagogiska metoder för barn med eller drag av NPF.
Tematiskt arbetssätt / projektarbete
Mål: Att ge kunskap om ett tematiskt arbetssätt / projektarbete där pedagogens roll är att i samspel med barnet lyssna och ställa frågor utifrån barnets perspektiv och genomföra ett mindre projektarbete på sin arbetsplats
Hälsa
Mål: Att få kunskap om samt reflektera över förskolans miljö ur en hälsoaspekt för vuxna och barn. Vad säger läroplanen? Finns rum för både vila, lek och skapande för alla barn. Kartläggning av områden av stress och icke välmående situationer. Kunskap om anknytningsteorin som en hälsoaspekt samt kasam som ett viktigt begrepp.
Skapande
Mål: Att ge kunskaper om estetiska lärprocesser, materialet i ateljéarbete , den sinnliga och estetiska upplevelsen av bild och formskapande samt experimenterande och eget reflektionsarbete i mötet med de olika materialen iateljén.
Barns lek
Mål: Att få kunskap om barns lek och hur man medvetet kan arbeta med kreativa miljöer för utvecklandet av leken och en välmående barngrupp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar